Er zijn veel mogelijkheden om de levensduur te verlengen. Waar dat economisch optimum ligt kan per bedrijf verschillen. Volgens een erfbetreders “moet je het bedrijf kennen wil je een klant kunnen motiveren”. Dat is de basis voor een succesvolle samenwerking. En dat vraagt een goed gesprek. In de WERKWIJZER KEN DE VEEHOUDER EN HET BEDRIJF, zijn handvatten gegeven om het gesprek aan te gaan en tot een aanpak te komen die past bij de melkveehouder en zijn bedrijf.
Uit een analyse van bedrijven (Flynth/Valacon, 2023) bleek dat er een zeker verband bestaat tussen productieniveau en levensduur en bedrijfsintensiteit en levensduur. Deels terug te voeren op de bedrijfstypen. Je moet dus ook het bedrijf kennen en natuurlijk ook de melkveehouder. Wat is zijn mening over levensduur, en welke doelen passen binnen zijn bedrijf? Als je dat niet weet kun je het ook niet bespreken. Dus hoe vindt je elkaar? Door elkaars de opvattingen of drijfveren te leren kennen. In hoofdstuk 1 boven in de menubalk gaan we dieper in op de relatie tussen bedrijfstype en levensduurverlenging.
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste inzichten en onderzoeksresultaten, meld je dan aan voor de Nieuwsbrief.

